Особливості формування лексичного складу мовлення у дітей із тяжкими порушеннями мовлення
Анотація
Стаття присвячена проблемі вивчення стану сформованості лексичного складу мовлення у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення. На основі проведеного теоретичного аналізу, визначено: структурні компоненти лексичного складу мовлення; особливості формування лексичного складу мовлення у дітей із типовим мовленнєвим розвитком; та у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення.
За результатами емпіричного дослідження представлено стан сформованості словника в учнів початкової школи із тяжкими порушеннями мовлення та дітей із типовим мовленнєвим розвитком. Отримані дані дозволили констатувати недостатність продукування лексичної сторони мовлення молодших школярів із ТПМ, що проявляється у несформованості лексичної семантики; труднощах актуалізації словника та різкій розбіжності активного і пасивного запасу слів.
Посилання
Богуш А. Дошкільна лінгводидактика: теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А. М. Богуш, Н. М. Гавриш / [за ред.
А. М. Богуш]. – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
Грибань Г. Психологічні передумови оволодіння лексичною семантикою молодшими школярами із ТПМ / Г. В. Грибань // Теорія та практика сучасної логопедії : зб. наукових праць: Вип. 4. – К.: Актуальна освіта, 2007. – С. 24–30.
Жукова Н. Преодоление недоразвития речи у детей: учеб-метод. пособ. – М.: Соц.-полит, журн., 1994. – 96 с.
Жинкин Н. Речь как проводник информации. – М.: Наука, 1982. – 124 с.
Заплатная С. Проявления лексико-грамматических нарушений у детей и пути их коррекции / С. М. Заплатная // Специальные образовательные потребности: материалы конференции. – Тарту, 1998. – С. 51-57.
Кольцова М., Рузина М. Ребенок учится говорить. Пальчиковый игротренинг / М. М. Кольцова, М. С. Рузина. – Екатеринбург: У-Фактория, 2004. – 224 с.
Лалаева Р., Серебрякова Н. Формирование лексики и граматического строя / Р. И. Лалаева, Н. В. Серебрякова / Коррекция общего недоразвития речи у дошкольников. – СПб.: СОЮЗ, 1999. – 160 с.
Лурия А. Речь и развитие психических процессов ребенка: Экспериментальное исследование / А. Р. Лурия, Ф. Я. Юдович. – М.: Изд-во АПН РСФСР, 1956. – 266 с.
Марченко І. Спеціальна методика початкового навчання української мови (логопедична робота з корекції порушень мовлення у дошкільників): навчальний посіб. / [2-ге вид.]. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2013. — 288 с.
Марчук Т. Психолого-педагогічні засади вивчення рідної мови учнями початкової школи інтенсивної педагогічної корекції / Т. Марчук // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка / [за ред. О. В. Гаврилова, В. І. Співака]. – Вип. IXX. В двох частинах, частина 1. Серія: соціально-педагогічна. – Кам’янець-Подільський: Медобори-2006, 2012. – С. 67-71.
Соботович Є. Психолінгвістична періодизація мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку / Є. Ф. Соботович // Теорія та практика сучасної логопедії : зб. наукових праць: Вип.1. – К.: Актуальна освіта, 2007. – С. 48-52.
Соботович Є. Вибрані праці з логопедії. – К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2015. – 308 с.
Спирова Л. Особенности речевого развития учащихся с тяжелыми нарушениями речи (1-4 классы) / Л. Ф. Спирова. [2-е изд.]. – М: МСГИ, Е.В. Карпов, 2004. – 200 с.
Чередніченко Н. Початковий курс навчання української мови молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ) : навч.-метод. посіб. (курс лекцій). – К. : Видавничий дім «Слово». – 208 с.