Особливості сформовансті зв’язного мовлення у дітей із тяжкими порушеннями мовлення

  • Марина Вікторівна Шкоденко Київський університет імені Бориса Грінченка

Анотація

Стаття присвячена проблемі вивчення особливостей сформованості зв’язного мовлення у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення. На основі проведеного теоретичного аналізу джерельної бази, визначено: сутність зв’язного мовлення з лінгвістичної точки зору, його складових компонентів; особливості розвитку основних різновидів зв’язного мовлення (діалогічного та монологічного) за умови типового мовленнєвого розвитку та у означеної категорії учнів початкової школи.

За результатами емпіричного дослідження представлено стан сформованості зв’язного мовлення у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення та дітей за умови нормального мовленнєвого розвитку. Отримані дані дозволили констатувати, що молодші школярі із тяжкими порушеннями мовлення значно відстають від однолітків з типовим мовленнєвим розвитком за рівнем володіння засобами фразового мовлення, що істотно обмежує їх можливості в складанні повноцінного  інформативного  повідомлення. Істотні відмінності між дітьми двох груп, які брали участь у експерименті, були виявлені за показниками зв'язності і послідовності розповіді школярів.

Біографія автора

Марина Вікторівна Шкоденко, Київський університет імені Бориса Грінченка

Посилання

Богуш А. Дошкільна лінгводидактика: теорія і методика навчання дітей рідної мови: підруч. / А. М. Богуш, Н. М. Гавриш [за ред. А. М. Богуш] – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.

Бородин A. M. Методика развития речи детей: учеб. пособ. /

A. M. Бородин. – М.: Просвещение, 2004. – 192 с.

Воробьева В. К. Методика развития связной речи у детей с системным недоразвитием речи. – М., 2006. – 278с.

Глухов В. П. Формирование связной речи детей дошкольного возраста с общим речевым недоразвитием / В.П. Глухов. М. : АРКТИ, 2002. – 144 с.

Жинкин Н. И. Речь как проводник информации. – М.: Политиздат, 1982. – 250 с.

Курицына А. М. Формирование связной речи у детей 5-6-летнего возраста с фонетико-фонематическим недоразвитием речи [Текст] / Курицына А. М. // Дефектология. - 1998. - №6. – С.42-49

Ладыженская Т. А. Система работы по развитию связной речи учащихся. – М. : Педагогика, 1975 – 280 с.

Логопедія : підручник / М. К. Шеремет, В. В. Тарасун, С. Ю. Конопляста, В. О. Кондратенко, Н. В. Чередніченко, І. С. Марченко, В. В. Тищенко, І. В. Мартиненко, О. Ю. Ромась. – [2-ге вид., переробл. та доповн.] – К. : Слово, 2010. – 665 c.

Марченко І. С. Спеціальна методика початкового навчання української мови (логопедична робота з корекції порушень мовлення у дошкільників) : навч. посіб. / І. С. Марченко. – К. : Слово, 2010. – 285 c.

Трофименко Л. І. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення : програмно-методичний комплекс. – К., 2012. – 120 с.

Характеристика связной речи детей 6-7 лет : [под ред. Т. А. Ладыженской]. – М., 1979. – 54с.

Чередніченко Н. В. Початковий курс навчання української мови молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ): навч.-метод. посіб. (курс лекцій). – К.: Видавничий дім «Слово», 2014. – 208 с.

Опубліковано
2016-05-30
Номер
Розділ
Спеціальна освіта